Wycieczka klas IV b oraz IV d w Góry Świętokrzyskie

W dniach 19-20 maja br. wraz z p. Damianem Kaźmierczakiem, p. Moniką Pawluś, p. Elżbietą Kędzią oraz p. Joanną Gąsińską wybraliśmy się na wycieczkę krajoznawczo-turystyczną w Góry Świętokrzyskie.

Po przyjeździe swoją przygodę rozpoczęliśmy od wejścia na Łysą Górę (594 m n.p.m.), zwaną również Świętym Krzyżem – drugi najwyższy szczyt Gór Świętokrzyskich. Udaliśmy się niebieskim szlakiem z okolic Nowej Słupi. Przechodząc przez malowniczą Puszczę Jodłową znajdującą się na terenie Świętokrzyskiego Parku Narodowego dotarliśmy na wierzchołek góry. Odwiedziliśmy tam klasztor, w którym przechowywane są relikwie drzewa z Krzyża Świętego, a także weszliśmy na ponad 30-metrową wieżę klasztorną, z której roztaczał się piękny widok na pasma Gór Świętokrzyskich. Po zejściu z wieży udaliśmy się na taras widokowy, skąd mogliśmy podziwiać gołoborza, czyli rumowiska skalne powstałe w czasie zlodowaceń Polski. Pełni wrażeń i pięknych widoków schodziliśmy czerwonym szlakiem w kierunku Huty Szklanej, gdzie mieliśmy czas na zakup lokalnych pamiątek. Następnym etapem podróży był przejazd do ośrodka Cyrkon w Ujeździe. Na miejscu zjedliśmy  obiadokolację i rozpakowaliśmy się w pokojach. Nie mieliśmy jednak zbyt wiele czasu na odpoczynek, bo około godz. 21.00 udaliśmy się pieszo do oddalonego około 800 m zamku Krzyżtopór, na nocne zwiedzanie. Zamek ten powstał w pierwszej połowie XVII wieku. To pełna tajemniczości ruina położona wśród pól i wzgórz. Każdy z nas wyposażony był w latarkę, natomiast nasi wychowawcy oraz opiekunowie trzymali pochodnie. Spacerując po zamku w blasku pochodni, latarek i iluminacji poznawaliśmy jego historię oraz legendy z nim związane (o Białej Damie czy ukrytych skarbach). Podczas zwiedzania zamku towarzyszył nam dreszczyk emocji, gdyż był z nami obecny duch Białej Damy. Ruiny zrobiły na nas ogromne wrażenie. Około godz. 23.00 wróciliśmy na noc do ośrodka.

Drugi dzień rozpoczęliśmy od śniadania, następnie spakowaliśmy się, po czym wyjechaliśmy z ośrodka w stronę ruin zamku w Chęcinach. Warownia ta pochodzi z przełomu XIII i XIV wieku. W czasie zwiedzania poznaliśmy historię zamku, odwiedziliśmy skarbiec oraz weszliśmy na jedną z baszt, z której podziwialiśmy piękne krajobrazy roztaczające się dookoła. Po zejściu z wieży mieliśmy możliwość zakupienia pamiątek. Kolejnym etapem naszej podróży była „Kadzielnia” – dawny kamieniołom, z którego pozyskiwano wapień. W czasie spaceru obeszliśmy „Skałkę Geologów” – wapienny ostaniec, znajdujący się w centrum wyrobiska, ustanowiony od 1962 r. rezerwatem przyrody nieożywionej. Po opuszczeniu „Kadzielni” udaliśmy się na obiad do restauracji McDonalds. Ostatnim punktem naszej wycieczki była Jaskinia Raj. Jest ona jedną z najbardziej znanych atrakcji turystycznych Gór Świętokrzyskich i jedną z najpiękniejszych jaskiń krasowych naszego kraju. Wnętrze jaskini zachwyciło nas bogactwem i różnorodnością form naciekowych.

Niestety, wszystko co fajne, szybko się kończy. Pełni niezapomnianych wrażeń, pięknych krajobrazów, z „porcją” nowej wiedzy, około godziny 20.00 dotarliśmy do Ozorkowa.

Uczniowie z klas: IV b i IV d

Zachęcamy do obejrzenia naszej fotorelacji!