„Niemiecki ma klasę”

UCZNIOWIE NASZEJ SZKOŁY PONOWNIE BRALI UDZIAŁ W PROJEKCIE „NIEMIECKI MA KLASĘ”

Nauczycielka wraz z uczniami wyszła z inicjatywą uczestnictwa szkoły w projekcie w roku szkolnym 2017/1018. Dyrektor szkoły z aprobatą przyjął inicjatywy nauczycielki wychodzące poza zakres standardowych zajęć, uważając, że należy wspierać wszelkie projekty aktywizujące młodzież na terenie szkoły i oferujące ciekawie zaaranżowane zajęcia przynoszące pożytek całej społeczności szkolnej.

Uczniowie wraz z opiekunką – nauczycielką języka niemieckiego ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. św. Jana Pawła II ponownie brali udział w projekcie edukacyjnym „Deutsch hat Klasse”/”Niemiecki ma klasę”. Uczestnicy z klas siódmych i ósmych podstawowych oraz trzecich gimnazjum planowali, remontowali, a następnie aranżowali salę lekcyjną do nauki języka niemieckiego według własnych upodobań.  Grupa jest bardzo samodzielna: dobrowolnie wychodzi z inicjatywą i chętnie rozwiązuje problemy. Jest w pełni zaangażowana w projekt. Uczniowie we własnym zakresie ustalają terminy spotkań. Nauczycielka jedynie zapewnia opiekę i pomaga w realizacji pomysłów. Rodzice chętnie współpracują, są dobrze zorientowani w etapach projektu i często udzielają dzieciom wskazówek. Sponsorzy dobrze rozumieją ideę projektu i są zainteresowani jego efektami. Nawet kilkakrotnie wspierają uczniów w realizacji zadań.

Po powzięciu decyzji o przystąpieniu szkoły do projektu, uczniowie dobrowolnie zgłosili się do uczestnictwa w nim. Decyzje co do tego, jakie zmiany zostaną zrealizowane w wyniku projektu zapadały w drodze identyfikacji pomysłów, a następnie dyskusji co i w jakim zakresie można zrobić. Decydujące zdanie mieli uczniowie, dlatego też bardzo mocno identyfikują się z osiągniętymi efektami. Rola nauczycielki była raczej doradcza i koordynacyjna, niż decyzyjna.

Jeszcze w zeszłym roku szkolnym z sali lekcyjnej zostały usunięte dotychczasowe niepasujące do siebie wysokością stoły i krzesła. Zostały zakupione nowe półokrągłe stoliki wraz krzesłami przez firmę, która objęła patronatem naszą szkołę.

Sala oraz wygrodzony w niej kącik edukacyjny została całkowicie wyremontowana i zaaranżowana na nowo. Po rozpoczęciu prac remontowych, które początkowo miały się ograniczyć do odmalowania ścian na podobny odcień żółci, okazało się, że grupa uczniów zdecydowała wraz z opiekunką zespołu, że wygrodzą kącik edukacyjny z tyłu sali i wyróżnią go innym kolorem ścian. Zrobili zatem generalny remont, połączony ze zmianą aranżacji. Pomalowano ściany na przyjemne kolory: jasny pomarańczowy i czekoladowy, co nadało pomieszczeniu estetyczny wygląd, a jednocześnie przytulność. Uczniowie sami zdobyli nowe meble, skręcili je i powkładali niezbędne do pracy na lekcjach materiały dydaktyczne oraz urządzenia biurowe. Na jedną ze ścian nakleili samoprzylepną tablicę kredową, która służy do zapisywania dat i najbliższych wydarzeń. Do najszerszej ze ścian przytwierdzono listwę na plakaty edukacyjne przygotowane przez uczniów zawierające słownictwo i zwroty w języku niemieckim. Podłoga została wymieniona na nową w poprzedniej edycji przez dyrektorkę szkoły, która planowała wcześniej to przedsięwzięcie. Oświetlenie, które jest podstawą pracy zostało wymienione na nowe lampy ledowe dzięki współpracy z jedną z ozorkowskich firm również w tamtym roku.

Ustawiono regał na książki tak, aby oddzielał kącik edukacyjny od reszty sali lekcyjnej. Ułożono szary dywan (pasujący do koloru podłogi) i pufy piankowe w kolorach flagi niemieckiej, które obecnie harmonizują kolorystycznie z resztą wystroju wnętrza.

Nowa aranżacja sali uczyniła przestrzeń dużo przyjemniejszą do uczenia się, uczniowie bardzo lubią spędzać czas w sali oraz korzystać z kącika podczas pracy na lekcji – mogą tam grać w gry edukacyjne, prowadzić dialogi, a także dyskutować.

Dyrektor, z zasobów szkoły, wyposażył salę w biały flipchart, który przydaje się na lekcji. Był także wykorzystywany podczas szkolenia ze sketchnotingu, które odbyło się 14.01 br. Ponadto sala wyposażona jest w rzutnik, laptop  i Internet (jak pozostałe klasy w szkole), do dyspozycji nauczyciel ma też mysz bezprzewodową, głośniki i drukarkę, co ułatwia pracę przy korzystaniu z materiałów interaktywnych.

Zmiany wprowadzane w klasie pociągały za sobą konieczność pozyskania funduszy. Sponsorów uczniowie pozyskiwali wśród miejscowych firm. Przyniosło im to pożądane rezultaty. Zdecydowali jednak, że nie wszystko może być kupione, dlatego narysowali na ścianie (na której wisi tablica sucho-ścieralna) drzewo z gałęziami i wkomponowali zegar. Rodzice uczniów mający firmy budowlane ofiarowali farby do malowania sali matematycznej. Na zakończenie remontu sali zaprosiliśmy księdza-katechetę, który poświęcił salę i nas-uczniów biorących udział w projekcie Zatem w realizację projektu, oprócz uczniów i nauczycielki, została włączona społeczność lokalna (rodzice, ksiądz, sponsorzy).  

Główne prace remontowe odbywały się  przed i w trakcie trwania ferii zimowych. Były tak wymagające, że uczniowie przychodzili do szkoły rano, a wychodzili nawet późnymi wieczorami. Wszystkimi pracami, w tym najcięższymi – remontowymi zajmowali się oni – uczniowie, z drobną pomocą rodziców. Wymagało to od nich wiele wysiłku, ale efekt równoważy poniesiony trud. Skalę przedsięwzięcia pokazuje fakt, że udało im się wyremontować nie tylko salę do języka niemieckiego, ale także salę matematyczną, z którą sąsiadują oraz stworzyć miejsce do wypoczynku z kanapami na II piętrze.

Wszystkim uczniom w szkole, ale także nauczycielom i rodzicom bardzo podobają się efekty  prac i są wdzięczni za to co uczniowie zrobili dla szkoły. Są oni ostatni rok w tej placówce, ale mimo tego, chcą zostawić po sobie trwały ślad. Realizując projekt drugi rok z rzędu, bardzo silnie zidentyfikowali się z salą 107. Często podkreślają, że jest to „ich klasa” i „ich projekt”, pada nawet stwierdzenie, że w ”nowym” miejscu, a szczególnie dzięki możliwości korzystania z kącika wypoczynkowego z tyłu sali, czują się w szkole tak jak by byli w domu. Pomieszczenie budzi wśród uczniów pozytywne skojarzenia z nowoczesnością, czystością, ale i przyjemnością nauki. Młodzież jest dumna ze swojej pracy, ma poczucie, że „jest u siebie”. Wysoka identyfikacja z efektami projektu widoczna jest również w obecnej dbałości przez nich o salę i wygospodarowany kącik – sami potrafią i chcą sprzątać, układać materiały w szafie i książki na regale, dbają również, by w kąciku zawsze było czysto i schludnie.

Również nauczycielka i równocześnie opiekunka zespołu deklaruje, że bardzo dobrze czuje się w klasie, pojawia się duma i poczucie zadowolenia, że udało się osiągnąć tak wiele (na początku nie wierzyła, że się to uda). Jednocześnie pełniąc rolę opiekunki i goszcząc innych nauczycieli w swojej sali, czuje się bardzo zadowolona, że może to robić w tak ładnym i zadbanym wnętrzu.

Wokół projektu i pod jego wpływem została zbudowana pozytywna atmosfera do uczenia się języka niemieckiego, co wpływa również na wyniki osiągane przez uczniów. Szczególnie widać to w przyswajaniu nowego słownictwa i reguł gramatycznych – ich praktyczne wykorzystanie powoduje, że łatwiej uczniom je zapamiętać i właściwie stosować.

Nauczycielka już przed realizacją projektu stosowała metody aktywizujące podczas lekcji języka niemieckiego, dlatego niektórzy uczniowie nie widzą wpływu spowodowanego projektem w stylu prowadzenia lekcji. Jednak ustawienie ławek w podkowę umożliwia dyskusję i wchodzenie ze sobą w interakcje przyczyniło się do częstszego ich stosowania. Efekt projektu – to przede wszystkim poczucie wpływu na przestrzeń do uczenia się, odpowiedzialność za utrzymanie obecnego stanu rzeczy, gdzie wszystkim pracuje się przyjemniej, a obecność w klasie budzi pozytywne uczucia. Uczniowie chętnie przychodzą na lekcje niemieckiego, nie mają problemu z frekwencją. 

Niemiecki jest drugim językiem uczonym w  naszej szkole i nie jest traktowany priorytetowo. Niemniej jednak jest promowany poprzez realizację projektu „Niemiecki ma klasę”, a także organizowane przez germanistki wymiany międzynarodowe.

Realizacja projektu „Niemiecki ma klasę” wpłynęła, zdaniem dyrektora, na wzmocnienie wizerunku języka niemieckiego w szkole.

Realizacja projektu wzbudziła duże zainteresowanie w szkole. Inni nauczyciele zaglądają do sali języka niemieckiego, która bardzo się im podoba, część z nich się zainspirowała i zaczęła wprowadzać pierwsze zmiany. Zaciekawienie wywołują plakaty edukacyjne wyeksponowane w klasie.

Dzięki pracy w projekcie uczniowie nabyli wiele kompetencji społecznych jak: współpraca w grupie, podejmowania decyzji w oparciu o dyskusję i dochodzenie do kompromisu, słuchanie opinii innych i liczenie się z nimi, asertywność.

previous arrow
next arrow
Slider

 

Zespół uczniów ma jasną strukturę. Przewodniczący zespołu Krzysztof Pietruszewski z klasy III gimnazjum podejmuje decyzje wspólne z innymi uczniami, rozdziela zadania zgodnie z umiejętnościami członków projektu, dba o ich realizację, pilnuje terminów, angażuje wszystkich i zachęca do współpracy. Dzięki posiadanym zdolnościom oraz pełnemu zaangażowaniu w projekt stał się autorytetem dla całego zespołu i innych obserwujących postępy prac.

Dzięki informacjom i zdjęciom umieszczanym w lokalnej prasie, a także na stronie internetowej projektu i na FaceBook-u uczestnicy projektu dostają informację zwrotną, że środowisko lokalne i znajomi z wymiany polsko-niemieckiej są pod wielkim wrażeniem działań uczniów.

Młodzież czuje satysfakcję z podejmowanych działań oraz potrafi uzasadnić przyczyny osiągniętych sukcesów lub porażek.


Modernizacja pracowni języka niemieckiego w ramach projektu „Niemiecki ma klasę”

            Zespół uczniów ze Szkoły Podstawowej Nr 2 realizuje projekt „Niemiecki ma klasę”. Częścią projektu jest konkurs zorganizowany przez Instytut Goethego w Warszawie,  w którym  bierze udział 115 szkół z całej Polski. Zadanie konkursowe polegało na stworzeniu i realizacji wizji najbardziej funkcjonalnej sali do nauki języka niemieckiego i wprowadzeniu takich zmian, które sprawią, że przebywający w niej uczniowie i nauczyciel będą czuć się komfortowo, a aranżacja i wyposażenie klasy ułatwi i uprzyjemni  naukę.

           Efektem pracy nad projektem i zadaniem konkursowym jest wyremontowana  i zmodernizowana pracownia języka niemieckiego.  Uczniowie wykazali się pomysłowością, kreatywnym myśleniem, umiejętnością współdziałania i szukania nowoczesnych rozwiązań. Uczestnicy projektu samodzielnie szukali sposobów finansowania swoich pomysłów, pomagali w pracach remontowych, sprzątaniu oraz szukali sponsorów. W celu sfinansowania swoich pomysłów zorganizowali kiermasz upominków, a zebrane środki przeznaczyli na remont sali. Wykorzystywane były talenty i umiejętności wszystkich członków zespołu. W projekt zaangażowali się również rodzice, którzy, pracując społecznie, zamontowali nowe oświetlenie, pomagali w transporcie materiałów budowlanych i mebli oraz wspierali nas finansowo. Na realizację projektu i efekty końcowe mieli wpływ także sponsorzy, fachowcy, cała społeczność uczniowska, nauczyciele i dyrekcja. Każdy miał możliwość uczestniczenia w pracach i każdy może czuć się częścią tego projektu. Przed uczniami zostało jeszcze dekorowanie wnętrza i przygotowanie dokumentacji konkursowej w języku niemieckim, którą należy ukończyć i przesłać do Instytutu Goethego do 4 marca.

 

            Zmodernizowana klasa będzie służyć wszystkim uczniom SP2 i będzie ją można obejrzeć w trakcie Dni Otwartych w naszej szkole. Uroczyste otwarcie sali odbędzie się 22 lutego 2018 r. o godz. 13.45., na które zapraszamy uczniów, nauczycieli, rodziców i sponsorów.


Zespół uczniów ze Szkoły Podstawowej Nr 2 w Ozorkowie, realizujących projekt „Niemiecki ma klasę” pod opieką p. Agnieszki Wrześkiewicz, zakwalifikował się do finału konkursu ogólnopolskiego, organizowanego przez Instytut Goethego w Warszawie. W konkursie brało udział 81 szkół z Polski, a komisja konkursowa wybrała 6 najlepszych zespołów, w tym zespół uczniów z naszej szkoły.

W nagrodę wszyscy zostali zaproszeni na cały dzień atrakcji w Warszawie i uroczystą galę finałową, a opiekun zespołu weźmie udział w tygodniowym kursie doskonalącym w Gdańsku lub w Niemczech.


9 maja przyjechała do Ozorkowa komisja konkursowa z Instytutu Goethego w Warszawie. Celem wizyty było obejrzenie wyremontowanej sali, spotkanie z zespołem uczniów oraz z opiekunem projektu i dyrekcją. Komisja chciała sprawdzić jak wygląda efekt końcowy projektu, czy zgadza się on z przesłaną dokumentacją i przede wszystkim jak przebiegała współpraca uczniów w zespole. W trakcie rozmów uczniowie podkreślali, że są dumni ze swojej pracy w projekcie, nauczyli się ze sobą współpracować i cieszą się, że mieli możliwość zrealizowania swoich pomysłów z korzyścią dla szkoły. Największe wrażenie zrobiła na komisji ilość sponsorów jaką udało się nam zachęcić do pomocy. Miało na to wpływ z pewnością duże zaangażowanie uczniów i ich rodziców, ale również pozytywne nastawienie firm z Ozorkowa i chęć partycypacji w tego typu działaniach. Nowa i piękna sala oraz wycieczka do Warszawy finansowana przez Instytut Goethego jest już dla nas nagrodą, choć z niecierpliwością czekamy na ogłoszenie zwycięzców na gali finałowej 7 czerwca w Warszawie. Po poczęstunku przygotowanym przez rodziców i uczniów, goście wręczyli też uczniom drobne upominki.

   

Zobacz prezentację 

Opiekun projektu: Agnieszka Wrześkiewicz

 

Z całego serca dziękujemy naszym darczyńcom za wsparcie finansowe, rzeczowe oraz usługowe:

PPHU ’’CENTRO-BUD’’  K.W.M.A. Niewiarowscy Spółka Jawna

INTERMARCHE Ozorków

INTERPRINT Polska Sp. z o.o

PU GRAW Marek Wielemborek

TUBĄDZIN Management Group Sp. z o.o.

GEBERIT Ozorków Sp. z o.o.

Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Ozorkowie

Ozorkowska Spółdzielnia Mieszkaniowa

Burmistrz Miasta Ozorkowa p. Jacek Socha

Dyrektor Szkoły Podstawowej Nr 2 w Ozorkowie

LASOTA Okna i drzwi

Sklep GS Samopomoc Chłopska w Ozorkowie

ONYX Wyposażenia łazienek

Centrum Malarskie DULUX – T. Majewski

ZAKŁAD OPTYCZNY Anna Frydrysiak

TAMADA – Hotel i Restauracja

PHU „SANIMET” Grzegorz Strąkowski

OKNOSTYL Sp. J.

BIMAT s.c.

PPUH  ’’OLIVKA’’ Tomasz Oliwa

SKYLAN Sp. z o.o.

Jacek KACZMARKIEWICZ

Waldemar ŚWIEŻEK

Milena Łuczak

Mariusz Pietruszewski

Paweł Szymczak

Roman Wrześkiewicz

Jan Kaczmarek

Rafał Mariankowski